VIII Forum ProCAx - Referat 4
Dodane przez admin dnia Grudzień 05 2009 17:45:18
NUMERYCZNE SYMULACJE PRACY ODCINKA MOSTU PŁYWAJĄCEGO TYPU WSTĘGA
Michał STANKIEWICZ, e-mail: stankiewicz-michal@o2.pl
Wiesław KRASOŃ, e-mail: wkrason@wat.edu.pl

Streszczenie
Mosty pływające służą do organizowania tymczasowych przepraw przez przeszkodę wodną i znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Zasadniczymi elementami konstrukcyjnymi mostu pontonowego (m.p.) są identyczne pontony pływające.
W pracy przedstawiono numeryczne symulacje pracy odcinka mostu pływającego typu wstęga. W pierwszym etapie pracy zastosowano model dwuwymiarowy m.p. PP-64 oraz model lawety do przewozu pojazdów ciężkich o masie 50T. Modele 2D wstęgi pływającej zbudowano z brył sztywnych. Poszczególne bryły, którymi modelowano pontony połączono za pomocą więzów umożliwiających ich wzajemne obroty względem siebie w granicach zadanych luzów wstępnych.
Wykonano symulacje przejazdu lawety wzdłuż osi mostu z określoną prędkością. Analizę dynamiczną pracy kompletnej wstęgi obciążonej ruchomym obciążeniem zrealizowano uwzględniając oddziaływanie wody.
W kolejnym etapie zamodelowano trójwymiarowy model odkształcalny pontonu pływającego, na podstawie dokumentacji technicznej. Analizowano wytrzymałość konstrukcji utworzonej z czterech połączonych ze sobą złączami burtowymi pontonów. Badany numerycznie fragment wstęgi obciążono ciężarem zredukowanym pojazdu o masie 20T. Na podstawie wyników analizy numerycznej MES wyznaczono naprężenia oraz odkształcenia wywołane naciskiem pojazdu gąsienicowego wprowadzonego na fragment wstęgi.
Artykuł Autorski z VIII Forum Inżynierskiego ProCAx 2009 -pełna wersja do pobrania